TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 05. 01. 2011

Jak si nahrát profilovou fotku?

Pyszkova

Původní Sebekoučink

63 %
0 kg 8.2 kg

Již zhubnuto: 5.2 kg

Získané body

Tento měsíc: 0
Celkem: 12564
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 270.30 km
Kolo: 200.00 km
Cvičení: 3 h 20 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 136794.90 km
Kolo: 66657.70 km
Cvičení: 5694 h 36 min

Přátelé

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

Pyszkova

Jak psát blog?

Upozornění: Jedná se o blog uživatele STOBklubu, který neprochází kontrolou a nemusí splňovat zásady STOBu.

Věřím, že mezi námi takoví rodiče nejsou

14. 03. 2013

Řekněte to rodičům

Vloženo 14.3.2013 | Autor: Pavel Ludvík

Některé bakalářské a magisterské práce zaměřené na školnístravování nebo stravování dětí obecně docházejí k zajímavým, ale i alarmujícímzjištěním. Z prací často vyplývá závěr, že zásadní problém je ve výchově dětí vrodinách. Seznamte se s některými závěry.

V poslední době se mi dostaly do rukou bakalářské a magisterské práceněkolika absolventů Masarykovy univerzity Brno, které byly zaměřeny naproblematiku výživy dětí a školního stravování. Šlo o práce Lydie Stodolové,Roberta Kameníčka, Libuše Šílové, Barbory Kostihové a Marcely Rábové. Prácepocházely z let 2008-2011, obsahují tedy poměrně aktuální informace.

Všechny práce se sobě zčásti podobají a obsahují podobná zjištění. Je až spodivem, proč škola podobná zadání akceptuje a proč recenzentům nevadí, žeautoři docházejí ke stále stejným výsledkům. Na druhou stranu jestliže se doprací začteme, v každé nacházíme zajímavé dílčí závěry. Lze jasně lze odlišitpráce více teoretické mladých absolventů a zkušených lidí s praxí ve školníchjídelnách.

K jakým zjištěním práce dochází?

Jen malá část dětí pravidelně snídá. Děti tak nečiní proto, že na snídaninemají dostatek času nebo mají ranní nechutenství. Rovněž dopolední svačiny pravidelnějí jen menší část dětí. V nepořádku je rovněž složení dopolední stravy.Převažují nevhodné kombinace bílého pečiva se sýry a uzeninou. Do skladbysvačin významně zasahují školní bufety nebo obchody po cestě do školy, v nichžsi děti mohou svačinu koupit. Kolem 60-90 procent dětí obědvá ve školníjídelně a většinou jsou s kvalitou stravy spokojeni. Zelenina a ovoce jesoučástí denních jídel jen málo často, pokud je nabízena k obědu ve školníjídelně, vezme si ji nebo sní ji jen menší část dětí.

Tolik tedy nepříliš optimistické závěry, k nimž dochází prakticky všechnypráce.

Zajímavosti

V uvedených pracích najdeme ovšem zajímavější a ne tak známá fakta.Kostihová se podrobněji věnuje pití během školního vyučování. Jen málo dětí dbáo pravidelný příjem tekutin během školního vyučování a většinou vypijí v doběnápojů málo, obvykle jen kolem 0,5 l. Svůj výzkum prováděla ve školách ve městěi na vesnici a zjistila, že zelenina a ovoce se objevuje ve městech častěji nežna vesnici, ač bychom možná předpokládali opak.

Obžaloba rodičů

Všechny práce bez rozdílu ovšem působí jako obžaloba rodičů a jejichvýchovy. Jak jinak interpretovat následující informace u prací:

  • Zmiňované práce opakovaně zjišťují, že děti na snídani nemají čas. Proč? Není to tím, že chodí pozdě spát, že jejich rodičům je lhostejné večerní vysedávání u televize a počítačů?
  • Stodolová zjistila, že děti, kterým svačiny chystají rodiče, je i více jedí, a samozřejmě lze v takovém případě i kontrolovat skladbu svačin. 
  • Kostihová dětem položila otázku „Proč nejíš ovoce a zeleninu?“ 63 % dětí odpovídá: „Nechutná mi“. Chuť těchto potravin se příliš nezměnila. Buď rodiče své děti na chuť ovoce a zeleniny nenaučili nebo se chutě dětí změnily. Jsou deformovány solí, kořením a výraznými chutěmi průmyslově vyráběných pokrmů.
  • Kameníček se zajímal, zda děti někdy mluví se svými rodiči o výživě. 40% dětí uvedlo, že nikdy a jen asi 11 % uvedlo, že občas. K čemu tedy rodiče jsou, když ne k diskusím s dětmi?
  • Rábová zjistila, děti pozřou většinu kolových nápojů a cukrovinek ne ve škole, nýbrž doma, často pod dohledem svých rodičů. 
  • Šílová uvádí, že 90% malých druhaček dostane doma peníze na svačinu, kterou si pak kupují po cestě do školy. Jsou ty malé dívky schopny vybrat odpovídající jídlo?
  • Tatáž autorka vykresluje tristní zkušenost, jak po dlouhých vyjednáváních prosadila „zdravý“ sortiment školního bufetu a pod tlakem rodičů musel bufet nakonec přejít na sortiment běžný.

Výchova a vzdělávání v jídelnách

Školní jídelny byly před deseti, patnácti lety většinou integrovány do škol,jsou dnes jejich součástí. Je-li škola určena k výchově a vzdělávání, pak zcelaanalogicky se patrně počítalo s tím, že tyto funkce bude mít i jídelna. Ajídelny se jich ujaly. Dokládá to např. aktivita mnohých jídelen v oblastivýchovy ke zdraví a životnímu stylu nebo působení některých vedoucích ve výuce.

Je ovšem otázkou, zda by se výchovné působení jídelen nemělo spíše než kžákům obrátit k rodičům. Jestli by se jim nemělo říci, že:

- jim určitě velmi záleží na zdraví i školních výsledcích jejich dětí,
- výživa ovlivňuje zdraví z 30-50 %,
- tím, že budou více dohlížet na snídaně a svačiny svých dětí, mohou pro jejichzdraví mnoho vykonat,
- a nejen to, mohou tak hodně udělat i pro jejich chování a prospěch ve škole.

Patrně povinně by se jim měl předčítat odstavec z magisterské práce LucieStodolové:

„Výhody snídání ovlivňují nejenom tělesnou, ale i duševní výkonnost,která je požadována zejména u školních dětí. Skutečnost, že dítě nesnídá, můžemít za následek problémy s učením a poslušností (syndrom zlobivého dítěte).Organismus nemá dostatek „paliva“, tedy rychle využitelných sacharidů(glukózy), které jsou nezbytné pro funkci mozku. Následné hladovění vyvolávázhoršení kognitivních funkcí.

Naopak děti, které jsou zvyklé pravidelně snídat, mají lepší školnívýkonnost, zvláště v průběhu pozdních dopoledních hodin. Konzumenti snídaněobecně dosahují lepších výsledků, jsou efektivnější v řešení problémů, logickémuvažování, lépe se vyjadřují a déle udrží pozornost. Příčina neobliby některýchpokrmů dětmi ve školní jídelně se však rodičů týká mnohem více, než si možnásami uvědomují. Ve skutečnosti je hlavní překážkou fakt, že děti mnoho pokrmůneznají z domova a odmítají je jíst.“

Ing. Pavel Ludvík je vedoucímredakce portálu Jídelny.cz

Hodnocení (9 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

14. 03. 2013 17:19
Děti po ránu snídají, jsou tak naučené. Do školy chystám svačiny pravidelně doma a nezapomínám ani na pití - mám na to čas, jsem doma a nikam nespěchám. Dcera má raději ovoce a jogurty, proto do krabičky balím toto. Syn nepohrdne pečivem se sýrem nebo šunkou.
14. 03. 2013 17:08
Moje osobní zkušenost, co se týče pití ve škole, je trochu jiná. Možná je to věkem? Učím na gymplu a je zde běžné, že mají studenti s sebou termosky nebo lahve s pitím. Pro jejich zdraví je to jistě prospěšné, ale hodina je často narušována - když to popadne jednoho a začne pít, jako kdyby nakazil všechny ostatní a i oni se začnou shánět po svých nápojích. Sotva poslední dopije, už ten první musí na WC... A zkuste jim to zakázat!
14. 03. 2013 15:28
Měla jsem na přednášce hygieničku a ta nám říkala, že dítěti by se měl neznámý pokrm předkládat na talíř několikrát - přesvědčovat jej, aby aspoň ochutnalo - ale nenutit. Prý až při 10. naservírování přijde jídlu na chuť. Dítě je ten nejnáročnější strávník. Myslím však, že příklady táhnou - pokud to vidí doma - dříve nebo později /třeba i v dospělosti/ nevědomky napodobí své rodiče. Mě osobně mrzí, že moji kluci jsou už velcí - když byli malí, tak jsem se takovými věcmi nezabývala. Moc dobré návyky si bohužel z rodiny neodnesly. Ale přece jen teď - když se stravují samostatně - se přece jen snaží stravovat lépe. Možná, že jim dávám příklad nyní - kdo ví? Nyní jsem dost naštvaná z toho - jak má snacha stravuje mé vnučky. Když jsem se ozvala - tak bylo zle.
14. 03. 2013 14:50
Myslím, že hlavní je stravování v rodině, když bude tatínek říkat fuj na zeleninu, tak dítě ji taky nebude chtít. U nás doma co bylo na talíři, to se muselo jíst, když jsme nechtěli, nemuseli jsme, ale nic jiného jsme nedostali... Možná jsem měla štěstí, že i moje dítě jedlo všechno, něco raději něco méně...
14. 03. 2013 13:22
Urcite je u nas taky co zlepsovat, pitny rezim zadna slava, byt porad piju, porad jim davam pit..no postupne se k tomu dopracujem, snad, nicmene nastesti zelenina frci ve velkem, ovoce taky, ryby maji taky rady..jedna nemusi syry a jogurty-davam aspon zakysane smetany a cottage do teplych jidel, kde to nevadi, druha zbasti vse:-) skolka vse muze zmenit, staci kamaradka, ktera proste to a to nema rada a uz to zacne..
14. 03. 2013 12:16
Ono je to svým způsobem těžké, doma se snídaněmi problém naprosto nemáme, děti jsou zvyklé, že se prostě ráno všichni nasnídáme. Co se týká zeleniny, tak to taky není tak hrozné, jen každé z dětí má rádo něco jiného, takže se tu kterou zeleninu u něho snažím upřednostňovat, dcera si dá prostě raděj rajče, syn zase papriku atd. Ale co jsem na STOBU používám v kuchyni mnohem více zeleniny než dřív, takže si myslím, že i tady u nás není problém. Náš problém je ale s rybama. Dokud byly děti malé, ryby normálně jedly, jenže s nástupem do školy se to zhoršilo, teď do nich z ryb dostanu tak maximálně rybičkovou pomazánku a nepomáhá ani to, že zkouším různé druhy ryb a různé úpravy.
14. 03. 2013 12:12
Mí rodiče mne naučili snídat, ale taky jsem musela vždy dojíst úplně vše, co bylo na talíři. Ovšem dnes s tím mám problém - co mi kdo naloží, sním..i kdyby toho byla hora. Mám to nakoédvané ve své mysli a snažím se s tím bojovat:-)
14. 03. 2013 12:06
mmch - pokud jde o to "nevhodné bílé pečivo" - pokud vím, tak současný výživářský trend tvrdí, že dětem se celorzné pečivo nemá dávat. V Olomouci mě za celozrnky zhrčeli. Taky je otázka, co jsou to ty "nevhodné sýry" a co uzenina. Cottage i gervais jsou taky sýry a jsou výživáři, kteří mezi uzeniny počítají i kvalitní šunku. Sojové věci byste dětem taky neměli dávat, ale musíte jim dávat dost kvalitních bílkovin. A kde je teda vzít, a ještě v takové podobě, aby se daly zabalit jako svačina? nějak mám pocit, že se ti výživáři vyžívají v tom, jak je teď všechno špatné. Nám na základce dávali na sváču briošku sypanou mákem a čtvrt litru mlíka, šáteček s tvarohem, hřeben s mákem nebo housku se suchým salámem. výjimečně ostraváček. ovoce nebo zeleninu jsem viděla jen párkrát v podobě půlky kubánského pomeranče. je tohle vhodná svačina?
14. 03. 2013 11:58
Mě moje rodiče naučili snídat a totéž učím svoje děti - tím více, čím více sama o této problematice vím. Se zeleninou je to těžkém - příklad můj 3 letý syn který nastoupil na podzim do školky - náhle přestal jíst veškerou zeleninu s hláškou - fuj, to je zelenina, to nejím. Přitom do 3 let věku zeleninu běžně jedl a naopak rád. Teď je fázi, kdy jí jen maso (i rybí) a odmítá už i přílohy s výjimkou těstovin.
14. 03. 2013 11:52
mmch představa, že když dám dítě dřív spát, taky dřív usne, není v souladu s realitou :-D
14. 03. 2013 11:51
moje zkušenosti jsou zas opačné - myslím, že chuťové preference jsou vrozené. jako dítě do mě rodiče dostali maximálně mrkev a jabkem a hlávkový salát jednou za dva týdny. Socialistické sámošky ostatně ovocem a zeleninou zrovna nepřekypovaly, a i to, co tam bylo, bylo hnusné, ovadlé a seschlé.
zeleninu jsem se naučila jíst až jako dospělá, moje děti vidí, že ji jím, ale samy ji jíst odmítají. maximálně plátek, lupíneček, nebo schovanou v nějaké polívce. naše Ela pečlivě vybírá z rizota hrášky.
a víte co? nechávám je. mně samotné by v tom věku taky nechutnaly. starší je už i ze školy poučená o správné skladbě jídelníčku, tak ta se snaží to jíst, ale syrová zelenina jí taky nejede. co dělat? z vlastní zkušenosti jsem se rozhodla nechat to být. .
14. 03. 2013 11:38
Z vlastní zkušenosti vím, že děti většinou přijímají stravovací návyky rodičů. Moje dcery si zeleninu oblíbily již v dětství a určitě ji naučí jednou jíst i svoje děti.
14. 03. 2013 10:28
Jsem ráda, že mě rodiče "naučili" jíst zeleninu. A také celkem vyváženou stravu. Ovšem ne úplně, jinak bych totiž nebyla na STOBu, že!? :) A ve školních jídelnách jsem se moc nestravovala, jelikož mi jídlo nechutnalo. Připadalo mi jednostranně zaměřené, takže na stř. škole jsem přestala chodit úplně.

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři