TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 16. 01. 2011

Jak si nahrát profilovou fotku?

xantypa

Původní Sebekoučink

0 %
0 kg 12 kg

Již zhubnuto: 0 kg

Získané body

Tento měsíc: 0
Celkem: 2332
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 136535.25 km
Kolo: 66634.70 km
Cvičení: 5679 h 47 min

Přátelé

Počet přátel: 0

?

Jak požádat o přátelství

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

xantypa

Jak psát blog?

Upozornění: Jedná se o blog uživatele STOBklubu, který neprochází kontrolou a nemusí splňovat zásady STOBu.

Názory se různí

06. 03. 2011

Co jíst a nejíst?

Jak jsem se tak pustila do studia různých zdrojů, narazila jsem na to, že se názory na hubnutí čas od času v určitých záležitostech liší - a to teď mluvím o zdravém hubnutí, o změně stravovacích návyků a zdravém životním stylu, nikoli o zázračných či drastických dietách! Uvádím pár příkladů...

Celozrnné pečivo - ano či ne?

Celozrnné pečivo je energeticky stejně nabité jako pečivo bílé, takže by si měl člověk uvědomit, že není moc velký rozdíl, jestli zblajzne deset rohlíků bílých nebo celozrnných - totiž, rozdíl je ten, že ho ty celozrnné víc a na delší dobu zasytí, díky vyššímu obsahu vlákniny. Musíme ale dát pozor na to, aby "celozrnné" pečivo skutečně celozrnné bylo - aby se nejednalo jen o do tmava obarvené těsto. Za celozrnné pečivo se prý považuje takové, které má obsah vlákniny vyšší než 4 gramy na 100 gramů hmotnosti... Vizuálně zkrátka těsto obsahuje celá zrníčka.

Hodně vlákniny se pak nachází v lámance, vločkách, otrubách, semínkách (slunečnice, len, sezam), grahamu, šrotu, trvanlivých lisovaných chlebech a trvanlivých knäckebrotech. Knäckebroty a rýžové chlebíčky ale pro hubnutí vhodné nejsou! Málo totiž zasytí a mají vysoký glykemický index - rozhýbou hladinu cukru v krvi a to způsobí, že se zase brzy dostaví hlad.

Rozhodně není podle odborníků vhodné konzumovat pečivo samotné, vždy by si k němu měl člověk vzít něco s obsahem bílkovin - například šunku, sýr, tvaroh... nebo margarín a zeleninu. Z několika zdrojů jsem slyšela, že pečivo (a jiné zdroje sacharidů) je možné dát si ráno, případně ještě odpoledne, ale k večeři by být nemělo - měly by být jen bílkoviny (např. v masu, vejci, sýrech) a zelenina (ovoce také ne). V Obesity News jsem se ale dočetla, že správná životospráva zahrnuje i kvalitní spánek, a chceme-li si k němu dopomoci, nesmíme jít spát ani vyhladovělí ani přejedení - a jinak nám prý může pomoct sklenka mléka (popřípadě s medem) nebo plátek celozrnného chleba s máslem!

Káva - dobrá nebo špatná?

V tomtéž článku v Obesity News jsem se také dočetla, že není pravda, že káva odvodňuje a zvyšuje krevní tlak- a že se do pitného režimu (optimální je 1-2 litry denně) započítává káva i mléko! Což například odporuje pravidlům STOBu, ale i jiným zdrojům... Pravidelné pití kávy prý přináší mnoho výhod: snižuje riziko cukrovky a napomáhá i mírné redukci hmotnosti.

Není umění vařit se solí, bez soli - to je umění!

Obesity News ještě upozorňují na několik faktorů, které zvyšují chuť k jídlu a přispívají ke vzniku obezity, a to přemíra alkoholu (ačkoliv denní příjem pod 20 g u žen, tj. asi 2 deci vína, a 30 g u mužů může zdraví prospívat, jako prevence kardiovaskulárních onemocnění) a nadměrné solení. Soli bychom za den měli zkonzumovat maximálně čajovou lžičku, a to včetně té obsažené v potravinách.

Tuk nemusí být špatný a spalovače nefungují

Další, co jsem v onom čísle Obesity News našla, bylo opakované upozorňování, že "žádné potravinové doplňky a jim podobné prostředky nemají prokázaný přímý účinek na snižování hmotnosti" a že tuk nemusí být jen špatný. Je totiž nutné rozlišovat tuk podkožní a ten obalující orgány (viscerální). Lidem samozřejmě více vadí ten podkožní, ale právě tam je jeho ukládání příznivější než uvnitř mezi orgány, a když se například liposukcí podkožní tukové buňky odstraní, začne se tuk více ukládat v jaterní či svalové tkáni, a tam mohou přispívat ke vzniku cukrovky!

Hýbat se alespoň 20 minut denně!

Na závěr ještě noticka o pohybové stránce hubnutí. Pokud si nejste jistí, kolik pohybové aktivity je dostatečné, potom vězte, že podle Obesity News "pokud svou pohybovou aktivitu nenaleznete aspoň 20 minut denně (více je samozřejmě lépe), z dlouhodobého hlediska v redukci spíše úspěšní nebudete."

Externí blog

Hodnocení (15 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

06. 03. 2011 23:13
xantypo, taky si myslim, že vsechno nejsou bludy. I to, co jsem uvedla ja, jsem jen koupila. Chodim rok na obezitologii a i tam kazda doktorka leči poruchu metabolismu podle sveho. Ja treba musim (mam doporuceno) jidelnicek zapisovat. Vedle doktorka to nevyzaduje.... Nejist odpoledne a vecer ovoce a přílohy mam taky doporučene. Kazdy si nakonec musi najit sam, co mu nejvic vyhovuje.
06. 03. 2011 19:59
To s tím sádlem je zajímavé, přítel ho začal kupovat, že prý je to lepší, ale já také moc nesmažím. Jinak co se týče výše uvedených názorů, zdroje jsem uvedla: většina z toho je z Obesity News, a domnívám se, že se jedná o odborníky z Karlovy univerzity (redakce: http://www.obesitynews.cz/?pg=redakce). Co se týče celozrnného pečiva, to byl jen článek na portálu pro ženy... Jinak samozřejmě na bludy a mýty člověk narazí všude - a občas je problém se zorientovat v tom, co jimi je a není. Právě proto se snažím své poznatky a zmatky takto sumarizovat. :-)
06. 03. 2011 19:10
Pozor!!! na internetu je můžete dočíst vše a ovšem, včetně různých bludů a mýtu. Tím netvrdím, že to co je v blogu je špatně. Pokusím se vše vysvělit v mém blogu (jestli mí malí příbuzní usnou před půlnocí) tak ještě večer. MaSka
06. 03. 2011 19:04
Článek moc pěkný,ale pojedu si podle sebe:-D.Kafe mít musím,aspoň jedno malé.Piju rozpustné s mlékem a dělám si slabé.To,že kafe nezvyšuje tlak je blbost.Pokud má člověk nízký tlak a udělá si pořádného turka pomůže to tláček zvednout:-).Sacharidy večer-já je klidně zařazuji a i přes to hubnu.není jich tedy tolik co třeba ke snídani,ale klidně si dám.Každé tělo potřebuje asi něco jiného.Takže to je za mě:-)
06. 03. 2011 18:58
Opravdu je to prý zdravější smažit na vepřovém sádle (máme domácí ze zabíjačky)než na oleji. Samozřejmě nechat okapat a zbytek tuku odstranit ubrouskem. Chuť je lepší. Pro sebe nyní nesmažím.
06. 03. 2011 18:44
Smažit na sádle? :-o
06. 03. 2011 17:53
Já jsem četla,že mléko je potravina.Kvůli kilojoulům ho používám jen na zředění tvarohu nebo namočení vloček a do kávy.
06. 03. 2011 17:27
Xantypo, pochopila jsem to jako minimum - a i to mi přijde málo - vzala bych to jako vhodné doporučení pro velmi starého člověka - každý den aspoň malou procházku...
06. 03. 2011 17:26
Zajímavý příspěvek. Já s tím celkem souhlasím, četla jsem podobné věci i jinde, např. doporučení ovoce jíst dopoledne, zeleninu odpoledne kvůli lepšímu strávení, i to že káva vlastně není škodlivá, o soli je to jasné, ale třeba jsem četla a praktikuji to, že zdravější je smažit na sádle atd. Asi to chce zapojit selský rozum a spíše jít cestou domácí, místní stravy, na kterou je náš organismus po staletí zvyklý. Možnosti výběru již dnes jsou.
06. 03. 2011 16:22
to s tou vodou je super, díky ;)
06. 03. 2011 16:12
:-D Prý se tam neřadí, abychom si uvědomili, že má kilojouly, ale já myslím, že toho jsme si vědomi :-)
06. 03. 2011 15:44
Já to tak dělám, napíšu mléko a pak čistou vodu. Někdy vypiju i půl itru mléka a msím, že do pitného režimu patří. Alespoň já... ho teda pak vyčůrám :-).
06. 03. 2011 12:56
Iveta859: A co takhle zapsat si do sebekoučinku mléko, a protože se do pitného režimu nezapočítá, zapsat ještě taky jako čistou vodu ?
06. 03. 2011 12:20
Kdyby to někoho zajímalo - dnes (a asi na pár dní) je tady sleva na diagnostiku: http://slevomania.cz/?mesto=Praha
06. 03. 2011 12:14
Albiona: máš pravdu, nijak víc jsem nad tím nikdy nepřemýšlela (protože kafe nepiju at all :D)
06. 03. 2011 10:35
Těch 20 minut bylo podle nich to ÚPLNÉ MINIMUM, které by měl člověk strávit pohybovou aktivitou KAŽDÝ DEN.
06. 03. 2011 10:33
S tím kafem jsem také četla výzkum, že na lidi, kteří pijou kafe každý už nemá takový účinek, jelikož si tělo na něj zvyklo, takže už je neodvodňuje.
S tím vypít 2x tolik čisté vody - to si myslím není až tak správné. Tady záleží na tom jaké množství je v gramech té turecké nebo instantní kávy. Protože když si uděláš např. 5 gramů do 200 ml nebo do 400 ml, tak to je velký rozdíl. Neznamená to, že bys měla k tomu 400ml kafi vypít dalších 800 ml vody, zatímco k tomu 200ml kafi jen 400 ml. Logicky to je nesmysl.
06. 03. 2011 10:24
Xantypo, máš samozřejmě pravdu - na každém kroku člověk naráží na spoustu různých názorů na to, co je zdravý jídelníček a jaká míra pohybu je dostačující. 20 minut mi připadá žalostně málo, tipla bych si, že je to doporučení amerických lékařů a velmi obézním Američanům, kteří se zřejmě hýbou ještě míň než my Češi - nechtějí je vyděsit a byli by rádi aspoň za nějaký pohyb :) Před lety byla moje kamarádka - středoškolská učitelka v USA na výměnném pobytu - učila tam tělocvik - děti neudělaly ani kotrmelec a ona sama, i když je spíš drobnější, měla lepší kondici než jejich tělocvikář - chlap jako hora.
06. 03. 2011 10:22
kalerme: s tím pečivem máš asi pravdu, jenom je možné, že pokud je to pečivo bez zrníček, nejde asi 100% určit, jestli je to opravdu celozrnné nebo obarvené.
S tím kafetem mi to příjde divné. Taky jsem měla vždycky zafixováno, že dehydruje (má se k němu vypít 2x tolik čisté vody) a zvyšuje krevní tlak. Navíc je pro žaludek dráždivější než např. karo a jiné "náhražky" se stejným účinkem. To mléko mě tady na Stobu docela mrzí, ale což... :)
Jinak perfektní článek ;)
06. 03. 2011 10:19
Milá Tamaro, mozek funguje na sacharidy, takže jestli ho člověk používá pouze dopoledne a sekne s tím ve tři odpoledne, tak se klidně těchto "redukčních" pravidel může držet :-D Jinak si podle mých zkušeností způsobí jen únavu, špatnou náladu a navíc se hůř vyspí. Když si člověk dá k večeři kaloricky méně vydatnou porci než k obědu (už tolik energie nespotřebuje), ale jsou v ní aspoň nějaké sacharidy, tak si hubnutí nijak nepokazí a bude ve větší pohodě.
06. 03. 2011 10:14
Já jsem si v sebekoučinku všimla jen toho mléka, že se tam nepočítá. Kafe moc nepiju, tak jsem tomu moc pozornosti nevěnovala - ale vím, že na kurzu - a i jinde - lektoři říkají, že se káva do pitného režimu nezapočítává, že dehydruje - proto mě tato opačná informace zarazila. U toho celozrnného pečiva to nevím - prý "by mělo obsahovat i podíl žitné, špaldové či grahamové mouky. K dostání je i jednodruhové pečivo – žitné. " Ale když to v obchodě vidíš bez cedulky, tak asi musíš posuzovat očima ;-)
06. 03. 2011 10:11
Souhlasím. Taky mě překvapuje, že v redukčních dietách se často objevuji sacharidy v odpoledních a večerních hodinách. Podle všech mnou vyčtených pravidel by se v této době neměly konzumovat. Pokud ale máte večer hlad, přidejte si sacharidy dopoledne. Taky to ne vždy dodržuju, ale beru to jako prohřešek proti redukci.
06. 03. 2011 10:08
Já myslela, že celozrnnost se soudí podle mouky - zda byla namletá z celých zrn či ze zrn oloupaných... A jestli má daný výrobek zrníčka sezamu a jiného drobu se do celozrnnosti nepočítá... A káva se mi do Sebekoučinku zapisuje jako pitný režim. Ale jinak to máš moc pěkně napsané :-)

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři