Výběr vhodné velikosti kola
Podle velikosti a druhu kol rozeznáváme: kola dětská, silniční, krosová (treková), horská a BMX.
Správná velikost kola zajistí ty nejlepší jízdní vlastnosti. Cílem je, aby rám zbytečně nepružil, nebo neomezoval svojí velikostí při nasedání a sesedání z kola, avšak byl dostatečně stabilní. Při výběru vhodné velikosti kola se řídíme naší tělesnou výškou.
Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky, kde ústí do rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů
Horní rámová trubka by neměla být níž než rozkrok (vyjma kol dámských).
Výška cm postavy |
Orientační výška rámu podle velikosti v palcích krosová horská, v cm silniční |
Do 160 |
15 “, 16“, 50-52cm |
160-170 |
16-17“, 17-18“, 52-54cm |
170-185 |
18-20“, 20-21“, 54-60cm |
185-195 |
21-22“, 22-23“, 60-62cm |
195 a více |
23“, 24“, 62-64cm |
Technika jízdy jednotlivce
Při jízdě se cyklista musí cítit pohodlně v jízdní pozici s mírně pokročenýma rukama a mírně pokrčenou nohou i v nejvzdálenějším místě chodidla od sedla. Při nastavení sedla dbejte, aby vaše noha byla mírně pokrčena i s patou na pedálu. Pokud máte sedlo příliš nízko, zbytečně přetížíte stehenní svaly a naopak při vysokém sedle svaly lýtkové.
Osa pedálu je pod nejširším místem chodidla (zhruba v přední třetině délky chodidla). Při správné technice šlapání se pata chodidla nepohybuje pod úrovní jeho špičky. Lépe se to provádí s uchycením boty na pedálu (tzv. „nácviky“ SPD). Frekvence šlapání při turistice je nejlépe 60-90 otáček za minutu. Kolena se nevytáčejí ven, ale spíše při vyšší frekvenci šlapání dovnitř.
Při šlapání se pánev nesmí houpat z leva doprava. Pánev by měla být při jízdě v sedle takřka nehybná.
Sklon sedla se nastavuje podle chuti jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Měnění převodů
Slouží k udržení stále stejné frekvence šlapání i při změnách rychlosti. Neměl by se křížit řetěz – velký převodník x velký pastorek nebo malý převodník x malý pastorek. Převod měníme včas mimo silový záběr, ale v momentu kdy šlapeme. Při aerobním výkonu je lepší vždy dávat přednost spíše lehčím převodům s vyšší intenzitou šlapání.
Brzdění
Brzdíme oběma brzdami současně (pozor na správné seřízení brzd – zadní brzda musí zabírat dříve než přední - v opačném případě je riziko pádu – přeletění přes řidítka), brzdové páky jsou ve směru prodloužení předloktí. Palce a ukazovák (minimálně) tvoří zámek, ve kterém držíme řídítka. Zbylé prsty, případně i s ukazovákem, ovládají brzdové páky. Při prudkém brzdění a při jízdě ze strmého svahu se posunujeme těžištěm dozadu. Při jízdě v dešti počítáme s horší účinností brzd a rizikem smyku
Jízda po rovině
Pevně sedíme v sedle, nepřenášíme práci dolních končetin na trup a ani obráceně. To však neznamená, že by horní polovina těla nepracovala
Zatáčení
V prudší zatáčce nešlapeme a nenecháme vnitřní nohu dole, protože by mohla vlivem naklopení kola zavadit o zem a riskovali bychom nepříjemný pád. Na nestabilním povrchu neměníme prudce směr jízdy, kolo by se mohlo stát neřiditelným.
Jízda do kopce – ze sedla, při tlaku na pedál mnohem více využíváme hmotnost vlastního těla a tahu rukou za řídítka. I v tomto případě je výhodnější využít lehčí převod s vyšší frekvencí šlapání. Jízdu ze sedla využíváme i pro uvolnění sedacích partií těla.
Jízda ve sjezdu
Podle rychlosti a sklonu terénu posouváme těžiště vzad. Zmenšujeme čelní odpor vzduchu sníženým posedem. Pevně držíme řídítka a jsme připraveni brzdit. Zvětšíme rozestupy mezi jezdci skupiny.
Přejezd před překážku
Překážku přejíždíme s váhou nebo stojem v pedálech (nesedíme naplno v sedle). Koleje a obrubníky najíždíme co možná nejvíce kolmo. Větve přejíždíme uprostřed. Těžiště těla kopíruje terén, kterým jedeme. Přeskočit překážku můžeme jen ve větší rychlosti. Bezpečnější je v menší rychlosti postupné překonání překážky nejdříve nadlehčením předního a následně zadního kola.
Orientační nosnosti jízdních kol
Hodnoty maximální nosnosti kol se mohou mezi jednotlivými výrobci lišit.
Druh kola |
Orientační nosnost |
MTB |
120kg |
Crossová kola |
120kg |
Trekingová kola |
140kg |
Silniční kola |
120kg |
Dirt/Street/Trial |
120kg |
Dětská kola 12 "/16 " |
50kg |
Dětská kola 20 " |
80kg |
Dětská kola 24 " |
100kg |
BMX |
150kg |
Povinnosti cyklisty
Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky. Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou, nesmí jezdit (mimo dětí do 10ti let) po chodníku. Cyklista mladší 18ti let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu.
Dle PaedDr. Jiřího Šafránka, FTVS UK, www.mojekolo.cz zpracovala Marie Skalská (MaSka), Tereza Hodycová
Mohlo by Vás zajímat
Komentáře je možné psát až po přihlášení.