Sedíte v kuchyňce u stolu, jíte pomalu, klidně a vychutnáváte si vyvážené jídlo, které jste si doma připravili…
Ideální, že?
Pojďme ale udělat střih do reality běžného pracovního dne!
Ztrácíte přehled o čase a zapomínáte jíst, u jídla vyřizujete pracovní maily a když si jdete odpoledne uvařit kávu, zobnete v kuchyňce tři sušenky, protože je tam nechali kolegové.
Mezi naše aktivity patří i realizace dnů zdraví a workshopů ve firmách po celé ČR, kde učíme o zdravé výživě a o tom, jak se dobře stravovat v práci.
Jaké chyby na pracovištích vidíme nejčastěji a jak se s nimi vypořádat?
1. Na jedení v práci nejste vůbec připraveni
Připravíte si precizně prezentaci, podklady k poradě, seznam úkolů, které musíte ten den vyřídit, ale jídlo je to poslední, co byste plánovali nebo připravovali.
Celý den pak hladovíte nebo se odbýváte rychlovkami v nejbližší ulici. Tohle je bohužel z dlouhodobého hlediska ten nejhorší scénář, jakého se můžete držet.
Zanedbávání jídla během dne vede ke snížení pracovního výkonu, hlad, který se fyziologicky později dostaví, vás nutí se přejídat, což vede k problémům s obezitou, stoupá riziko vzniku cukrovky 2. typu nebo srdečně cévních onemocnění.
Jak na to lépe?
- Žádná práce není důležitější než vaše zdraví a pamatujte na to, že vaše pracovní výkony se odvíjejí i od kvality vašeho jídelníčku během dne, během týdne, během celého roku.
- V pracovní době si udělejte vždy čas na pravidelné a kvalitní jídlo. Kolik porcí denně potřebujete sníst? Dočtete se tady.
- Zapomínáte se najíst? Nastavte si upomínku na jídlo, na pití nebo i na krátké protažení se. Není to nic nenormálního. Spousta lidí se dokáže natolik zapracovat, že zapomenou při práci na čas.
- Jídlo do práce si ideálně předem připravte.
- Není-li ve vašich možnostech mít vždy připravené jídlo z domu, promyslete si předem, co nutričně vhodného budete jíst a kde. Zjistěte v okolí své práce, kde je obchod s potravinami, jaké jsou tam restaurace a jak kvalitně se tam vaří.
- V práci se každému hodí pro případy nouze železná zásoba v šuplíku. Co dobrého a zdravého tam můžete mít? Inspiraci najdete tady.
Mít vždy dokonale nachystaný oběd z domova pro vás možná není reálné. Pokud však v práci budete mít nachystané tzv. železné zásoby a zároveň si předem zmapujete možnosti jídla v okolí, nemusí vás nenachystaný oběd zaskočit.
2. Jíte a při tom stíháte dalších deset věcí
Mailujete, telefonujete, debatujete s kolegy nad novým úkolem, obsluhujete zákazníky nebo pacienty a… co ještě byste chtěli u jídla stihnout?
Věnujete-li jídlu dvacet minut, klid a pořádně jej pokoušete, předejte zažívacím potížím jako jsou bolesti žaludku, pálení žáhy nebo nadýmání, také únavě spojené s trávením nedostatečně rozmělněného jídla, naučíte se lépe vnímat pocity nasycení a nebudete se přejídat.
Jak na to lépe?
- Jezte opravdu v klidu a při jídle nepracujte. Vypněte si monitor.
- Je-li pro vás těžké nepracovat, odejděte do jiné místnosti (firemní jídelna, kuchyňka, odpočinková místnost apod.)
- Chodíte-li do restaurace nebo jídelny, nepracujte na mobilu ani jiném zařízení. Je-li to těžké, a je-li to možné, neberte si je sebou.
3. Stydíte se jíst před svými kolegy
Pohledy směřující do vašeho talíře, úšklebky nebo dotazy „Co máš dneska k obědu? Držíš dietu?“ jsou důvodem, proč se necítíte dvakrát nejlépe při společném stolování s kolegy.
Důsledkem toho je vynechávání jídel (než abyste poslouchali poznámky, jíte v klidu až doma) nebo jedení malých porcí (do práce si nosíte jen zeleninový salát nebo pidi porce). To ale zase později končí velkým hladem, kdy jídla sníte dvakrát tolik.
Jak na to lépe?
- Jste si opravdu jistí, že kolegové hodnotí vaše jídlo? Naše domněnky a myšlenky, které nám běží v hlavě, jsou opravdu jen naše a mohou být na míle vzdálené od pravdy. Bohužel i bohudíky naše myšlenky a domněnky ovlivňují naše chování a náladu. Tak schválně, víte, co a kolik a v jakém pořadí jedli kolegové včera?
- Chcete zhubnout a naučit se zpracovávat i své nevhodné myšlenky? Připojte se do kurzu zdravého hubnutí, kde kromě výživy probíráme i tohle téma.
- Vaši kolegové mají opravdu potřebu komentovat cizí talíře? Téma výživy je dnes trendy a všude přítomné, bohužel se však debaty ohledně zdravého jídla zbytečně vyhrocují. Cítíte-li „hustou“ atmosféru, změňte téma hovoru.
- Situaci využijte jako lekci asertivity. Zvědavým kolegům řekněte: „Cítím se docela nepříjemně, když je mé jídlo tématem k diskusi. Můžeme se prosím bavit o něčem jiném?“
- Ani vy, prosím, nehodnoťte jídlo ostatních a nepodporujte atmosféru, která je nakonec nepříjemná všem.
- Nedoporučujeme vám se vyhýbat společnému stolování, pokud samota není váš cílený pracovní „refresh“ (například protože potřebujete ticho a pauzu od lidí). To ve vás může jen podporovat představu, že vás všichni u jídla opravdu sledují. Naopak trénujte vystavování se této, často opravdu jen subjektivně, nepříjemné situaci a naučte se jejímu zvládání.
4. Nechcete trhat partu
Dneska mají hamburger s hranolkama, řízek, guláš se šesti, pojďme společně na oběd. Konečně pátek, žebírka a pivko po práci? Tohle nechcete, ale zároveň taky nechcete trhat partu.
Jak na to lépe?
- Promyslete si, co opravdu chcete a podle toho jednejte.
- Chcete jít s kolegy na společný, leč vydatný oběd? Pak jej můžete vykompenzovat extra pohybem anebo menší večeří. Jídelní menu jsou známy běžně na celý týden dopředu, a tak lze takovéto úlety předpokládat.
- Jsou tyto „úlety“ v práci časté a vás opravdu vzdalují od vašeho cíle? Pak je to další lekce asertivity do vašeho života. Menu předem znáte, a tak si můžete na tento den vzít domácí jídlo a kolegům jen sdělit: „Děkuji za nabídku, ale dneska s vámi nepůjdu, mám jídlo z domu. Dobrou chuť, užijte si oběd.“
- Druhou možností je, že s kolegy půjdete, ale jako černá ovce si nevyberete to, co ostatní, což je možná podnítí k otázce, proč trháte partu? „Díky za tvoji starost, dejte si, co vám chutná, já jsem si dnes vybral/a na oběd tohle, protože mi po tom bude lépe.“
Pokud změníte své chování (např. si v restauraci začnete objednávat lehčí jídla), vaše okolí to pravděpodobně zaznamená, nebo dokonce okomentuje. Tato fáze může být nepříjemná, nicméně pokud vydržíte a budete si stát za svým, po čase se změna stane normou a všichni si na váš nový způsob stravování zvyknou.
5. Ach, ty společné kuchyňky, odpočinkové místnosti, porady...
Tam se vždycky najdou sušenky, oplatky, čokolády, chlebíčky a dortíky, protože pořád má někdo narozeniny, svatbu, křtiny, o víkendu peče, klienti a pacienti stále něco nosí…
Tahle místa jsou silnou zkouškou a jen málokdo dokáže vyváznout bez toho, aniž by si alespoň malou (kalorickou) drobnost nestrčil do pusy.
Jak na to lépe?
- Vyhýbat se společným prostorám – to ale nejde do nekonečna, že?
- Promluvte si o tom otevřeně s kolegy. Obzvláště, jestli kolem dokola padají komentáře typu: „Kdo to zase donesl? Takhle nikdy nezhubnu. To zase bude vysoký cukr.“, uvítají změnu určitě i ostatní. Pojměte to jako lekci odvahy a třeba na poradě si vezměte slovo a téma otevřete.
- Objednejte si STOB do vaší firmy, a my to vašim kolegům řekneme za vás! Témata stravy ve firmách máme zpracováno a nebojíme se ho otevřít.
Máte zájem o workshop ve vaší firmě? Umíme udělat výživný program na hodinu i na celý den. Kontaktujte Martina Pávka. martinpavek@stob.cz
Mohlo by Vás zajímat
Komentáře je možné psát až po přihlášení.