Datum registrace: 05. 01. 2011
Pyszkova
Původní Sebekoučink
Již zhubnuto: 5.2 kg
Získané body
Počítadlo pohybu
Můj pohyb | |
---|---|
Chůze: | 270.30 km |
Kolo: | 200.00 km |
Cvičení: | 3 h 20 min |
Všichni uživatelé | |
Chůze: | 136532.25 km |
Kolo: | 66634.70 km |
Cvičení: | 5678 h 47 min |
Přátelé
Stob skupiny
Pyszkova
Jak psát blog?Věřím, že mezi námi takoví rodiče nejsou
14. 03. 2013
Řekněte to rodičům
Vloženo 14.3.2013 | Autor: Pavel Ludvík
Některé bakalářské a magisterské práce zaměřené na školnístravování nebo stravování dětí obecně docházejí k zajímavým, ale i alarmujícímzjištěním. Z prací často vyplývá závěr, že zásadní problém je ve výchově dětí vrodinách. Seznamte se s některými závěry.
V poslední době se mi dostaly do rukou bakalářské a magisterské práceněkolika absolventů Masarykovy univerzity Brno, které byly zaměřeny naproblematiku výživy dětí a školního stravování. Šlo o práce Lydie Stodolové,Roberta Kameníčka, Libuše Šílové, Barbory Kostihové a Marcely Rábové. Prácepocházely z let 2008-2011, obsahují tedy poměrně aktuální informace.
Všechny práce se sobě zčásti podobají a obsahují podobná zjištění. Je až spodivem, proč škola podobná zadání akceptuje a proč recenzentům nevadí, žeautoři docházejí ke stále stejným výsledkům. Na druhou stranu jestliže se doprací začteme, v každé nacházíme zajímavé dílčí závěry. Lze jasně lze odlišitpráce více teoretické mladých absolventů a zkušených lidí s praxí ve školníchjídelnách.
K jakým zjištěním práce dochází?
Jen malá část dětí pravidelně snídá. Děti tak nečiní proto, že na snídaninemají dostatek času nebo mají ranní nechutenství. Rovněž dopolední svačiny pravidelnějí jen menší část dětí. V nepořádku je rovněž složení dopolední stravy.Převažují nevhodné kombinace bílého pečiva se sýry a uzeninou. Do skladbysvačin významně zasahují školní bufety nebo obchody po cestě do školy, v nichžsi děti mohou svačinu koupit. Kolem 60-90 procent dětí obědvá ve školníjídelně a většinou jsou s kvalitou stravy spokojeni. Zelenina a ovoce jesoučástí denních jídel jen málo často, pokud je nabízena k obědu ve školníjídelně, vezme si ji nebo sní ji jen menší část dětí.
Tolik tedy nepříliš optimistické závěry, k nimž dochází prakticky všechnypráce.
Zajímavosti
V uvedených pracích najdeme ovšem zajímavější a ne tak známá fakta.Kostihová se podrobněji věnuje pití během školního vyučování. Jen málo dětí dbáo pravidelný příjem tekutin během školního vyučování a většinou vypijí v doběnápojů málo, obvykle jen kolem 0,5 l. Svůj výzkum prováděla ve školách ve městěi na vesnici a zjistila, že zelenina a ovoce se objevuje ve městech častěji nežna vesnici, ač bychom možná předpokládali opak.
Obžaloba rodičů
Všechny práce bez rozdílu ovšem působí jako obžaloba rodičů a jejichvýchovy. Jak jinak interpretovat následující informace u prací:
- Zmiňované práce opakovaně zjišťují, že děti na snídani nemají čas. Proč? Není to tím, že chodí pozdě spát, že jejich rodičům je lhostejné večerní vysedávání u televize a počítačů?
- Stodolová zjistila, že děti, kterým svačiny chystají rodiče, je i více jedí, a samozřejmě lze v takovém případě i kontrolovat skladbu svačin.
- Kostihová dětem položila otázku „Proč nejíš ovoce a zeleninu?“ 63 % dětí odpovídá: „Nechutná mi“. Chuť těchto potravin se příliš nezměnila. Buď rodiče své děti na chuť ovoce a zeleniny nenaučili nebo se chutě dětí změnily. Jsou deformovány solí, kořením a výraznými chutěmi průmyslově vyráběných pokrmů.
- Kameníček se zajímal, zda děti někdy mluví se svými rodiči o výživě. 40% dětí uvedlo, že nikdy a jen asi 11 % uvedlo, že občas. K čemu tedy rodiče jsou, když ne k diskusím s dětmi?
- Rábová zjistila, děti pozřou většinu kolových nápojů a cukrovinek ne ve škole, nýbrž doma, často pod dohledem svých rodičů.
- Šílová uvádí, že 90% malých druhaček dostane doma peníze na svačinu, kterou si pak kupují po cestě do školy. Jsou ty malé dívky schopny vybrat odpovídající jídlo?
- Tatáž autorka vykresluje tristní zkušenost, jak po dlouhých vyjednáváních prosadila „zdravý“ sortiment školního bufetu a pod tlakem rodičů musel bufet nakonec přejít na sortiment běžný.
Výchova a vzdělávání v jídelnách
Školní jídelny byly před deseti, patnácti lety většinou integrovány do škol,jsou dnes jejich součástí. Je-li škola určena k výchově a vzdělávání, pak zcelaanalogicky se patrně počítalo s tím, že tyto funkce bude mít i jídelna. Ajídelny se jich ujaly. Dokládá to např. aktivita mnohých jídelen v oblastivýchovy ke zdraví a životnímu stylu nebo působení některých vedoucích ve výuce.
Je ovšem otázkou, zda by se výchovné působení jídelen nemělo spíše než kžákům obrátit k rodičům. Jestli by se jim nemělo říci, že:
- jim určitě velmi záleží na zdraví i školních výsledcích jejich dětí,
- výživa ovlivňuje zdraví z 30-50 %,
- tím, že budou více dohlížet na snídaně a svačiny svých dětí, mohou pro jejichzdraví mnoho vykonat,
- a nejen to, mohou tak hodně udělat i pro jejich chování a prospěch ve škole.
Patrně povinně by se jim měl předčítat odstavec z magisterské práce LucieStodolové:
„Výhody snídání ovlivňují nejenom tělesnou, ale i duševní výkonnost,která je požadována zejména u školních dětí. Skutečnost, že dítě nesnídá, můžemít za následek problémy s učením a poslušností (syndrom zlobivého dítěte).Organismus nemá dostatek „paliva“, tedy rychle využitelných sacharidů(glukózy), které jsou nezbytné pro funkci mozku. Následné hladovění vyvolávázhoršení kognitivních funkcí.
Naopak děti, které jsou zvyklé pravidelně snídat, mají lepší školnívýkonnost, zvláště v průběhu pozdních dopoledních hodin. Konzumenti snídaněobecně dosahují lepších výsledků, jsou efektivnější v řešení problémů, logickémuvažování, lépe se vyjadřují a déle udrží pozornost. Příčina neobliby některýchpokrmů dětmi ve školní jídelně se však rodičů týká mnohem více, než si možnásami uvědomují. Ve skutečnosti je hlavní překážkou fakt, že děti mnoho pokrmůneznají z domova a odmítají je jíst.“
Ing. Pavel Ludvík je vedoucímredakce portálu Jídelny.cz
Komentáře je možné psát až po přihlášení.
zeleninu jsem se naučila jíst až jako dospělá, moje děti vidí, že ji jím, ale samy ji jíst odmítají. maximálně plátek, lupíneček, nebo schovanou v nějaké polívce. naše Ela pečlivě vybírá z rizota hrášky.
a víte co? nechávám je. mně samotné by v tom věku taky nechutnaly. starší je už i ze školy poučená o správné skladbě jídelníčku, tak ta se snaží to jíst, ale syrová zelenina jí taky nejede. co dělat? z vlastní zkušenosti jsem se rozhodla nechat to být. .
Pyszkova
Aktuality
Kvíz o ceny
Ankety
Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?