Co všechno lidé vyzkoušeli? A jak dietní vlny ovlivnily metodiku a filozofii společnosti STOB?
Pojďte si s našimi odborníky zavzpomínat na všechny možné i nemožné způsoby hubnutí.
Dekáda první: 1990-2000
Otevření trhu v roce 1989 přineslo vlnu soukromého podnikání a začal se rozvíjet i byznys s hubnutím. V této době se dařilo nejrůznějším prostředkům slibujícím rychlé hubnutí bez námahy.
Objevily se první potravinové doplňky, hubnoucí čaje, náplasti, mýdla rozpouštějící tuk s upozorněním nemydlete si prsa, ananasové dropsy nebo náušnice hrající si na akupresuru. Přicházejí i první proteinové diety, např. Herbalife nebo česká Redita. V roce 1992 se otevřel první McDonald ve Vodičkové ulici, obliba fast foodů a polotovarů stoupá, a to bohužel na úkor domácího vaření.
Lektorky STOBu vzpomínají:
Mezi lidmi kolovala spousta diet, které se šířily hlavně přepisováním na psacím stroji nebo rukou. Dietními hity byly tukožroutská polévka, vajíčková, mléčná nebo Atkinsova dieta a number one byla dieta „kytičky a zvířátka“ Lenky Kořínkové, shodují se naše dlouholeté lektory.
Hana Mojžíšová vzpomíná i na chlebovou dietu: „Spočívala v tom, že si před každým jídlem musíte dát krajíc suchého chleba“.
Janu Boučkovou zase „dostala“ vinná dieta. „Po každém jídle jste si měli dát deci vína, protože alkohol rozpouští tuky. To je sice pravda, ale jen in vitro, nikoliv v našem těle. Výsledkem byla pěkná opička a nadbytečný příjem energie z alkoholu.“
„Objevily se léky na hubnutí potlačující chuť k jídlu nebo blokující vstřebávání tuků. Lidé obchodovali s recepty od lékařů, což bylo a je nebezpečné“, dodává Šárka Andělová.
Dekáda druhá: 2001 – 2010
Hubnoucí byznys stále kvete. Přibývají nové produkty typu „hubne to za vás“ a roste obliba v dodržování výživových trendů a směrů, což je logicky doprovázeno i produkcí „speciálních potravin“ zapadajících do toho či onoho výživového trendu.
Lektorky STOBu vzpomínají:
„U klientů se nejvíce objevuje vegetariánství, makrobiotika, dieta podle krevních skupin a krátkodobé a velmi extrémní omezování ve jménu očistných půstů a detoxikací.“
„Hubnu, hubnu, hubnu díky proteinovým dietám“, zněl slogan Haliny Pawlovské. I další osobnosti se zapojily do hubnoucího byznysu. Eva Urbanová nedala dopustit na Bio-chrom a Petr Novotný zhubnul až díky kyselině hydroxycitrónové.
Racionální versus iracionální argumenty
V roce 2004 Společnost pro výživu předkládá inovovaná výživová doporučení, a to i ve formě pochopitelné pro laickou veřejnost. Společnost nabádá například k omezení příjmu energie, snížení spotřeby jednoduchých cukrů, živočišných tuků nebo alkoholu, a naopak doporučuje zvýšení konzumace zeleniny nebo ryb. Tato jednoduchá doporučení ale nejsou tolik „rajcovní“ jako reklamní slogany, ani tolik šokující, jako argumenty pro vyřazení té či oné potraviny z jídelníčku.
Rozmach v oblasti fitness
Míra přirozeného pohybu neustále klesá a pohyb musíme více zařazovat do svého volného času. Byznys se proto zaměřuje i na oblast fitness. Obyčejná trička a tenisky nahrazuje extra prodyšná, ultra lehká, rychle schnoucí a jinak vystylovaná fitness móda a fitka se množí jako houby po dešti. Pohyb se neobejde bez doplňků, a tak poznáváme karnitin a další spalovače tuků, iontové nápoje nebo proteiny v prášku.
Pohyb nikdo nezpochybňuje. Lákavá je nabídka přístrojů, které cvičí za nás, například domácí elektrody stimulující svaly. Na trhu je k mání široká nabídka přístrojů pro domácí použití nebo sestavy na DVD.
Dekáda třetí: 2011 – 2020
Naše chování i mínění ovlivňuje internet, sociální sítě a moderní technologie. Pohyb i jídelníček kontrolují náramky, hodinky, aplikace, nutriční programy a každou porci jídla můžete sdílet ještě před snědením na facebooku.
Internetem se šíří tisíce diet a desítky výživových směrů. Protichůdné informace o jídle a zdravém způsobu života zaplavují naše hlavy. Jeden zakazuje to, jiný zase ono. Největšími hity jsou bezlepková a bezmléčná dieta, raw, paleo, různé formy nízkosacharidových diet a přerušované jedení. Stoupá obliba bio a lokálních potravin.
Dobro klienta nebo peníze na účtu? Jídlo je byznys a problémy rostou
Roste počet poradců ve výživě, léčitelů, trenérů, koučů a přestává být zřejmé, kdo je skutečným odborníkem a kdo obyčejným prodejcem – „šmejdem“.
Propagace výživových směrů a prodej doplňků jsou čím dál rafinovanější a agresivnější. Otvírají se různé frenčízy slibující sofistikovaný přístup k hubnutí. Poradci klienty zastrašují, že dnešní potraviny jsou „otraviny“ a bez předražených doplňků a umělé stravy se neobejdeme. Hitem jsou i různá vyšetření, od krevních skupin po zjišťování metabolických typů, a na konci dekády se objevuje i analýza střevní mikrobioty. Pod rouškou vědečna klienti utrácejí i desetitisíce za hubnutí s nejistým výsledkem.
Počet lidí s nadváhou a obezitou ale neklesá. Vlády po celém světě bijí na poplach. Obezita je vážným problémem 21. století. Bohužel stoupá i počet lidí s poruchami příjmu potravy a vznikají nové, například ortorexie (chorobné zaobírání se jídlem) nebo nibbling (uždibování).
Pozn.: Určitě nezpochybňujeme vědecké výzkumy. Lze očekávat, že v budoucnu na základě různých analýz, od genů po stolici, budeme moci doporučit konkrétnímu člověku optimální poměr živin nebo transplantaci stolice od štíhlého člověka, která usnadní hubnutí. Dnes ale buďte obezřetní. Zatímco výzkumy jsou opravdu ještě v plenkách, reklamy nás přesvědčují o jistých výsledcích.
Lektorky STOBu opět ve shodě: „Hubnutí je dnes těžší, klienti jsou poškozeni fyzicky i psychicky“
„Lidé přicházejí poté, co vyzkoušeli různé diety a výživové trendy a STOB vnímají jako poslední šanci. To je ale škoda, protože by si mohli ušetřit spoustu trápení. Neustálé „dietování“ poškozuje zdraví i sebevědomí.“
Lektorky se shodují, že jejich klienti nejvíce drželi nejrůznější formy proteinových diet, vynechávali pečivo a přílohy a dodržovali bezlepkovou nebo bezmléčnou dietu, aniž by měli alergii či intoleranci.
„Dříve jsme více edukovali o výživě a vhodných způsobech vaření, informací nebylo tolik. Dnes jsou lidé přeinformovaní. Děláme jim v informacích pořádek a učíme je jíst z hladu fyziologického a ne emočního.“
Změnilo 30 let metodiku STOBu?
Otázka pro Ivu Málkovou, zakladatelku společnosti a školitelku nových lektorů:
"Změnil se svět okolo nás. Máme jiné potraviny, lákavé obaly, technologie hlídající nás na každém kroku, ale lidská psychika a chování zůstávají stejné. Proto i naše metodika byla, je a bude funkční a za celých 30 let nebylo potřeba ji měnit."
"Při hubnutí naskakuje lidem slovo dieta, ale psychika je mnohdy důležitější."
"Naše metodika vychází z kognitivně behaviorální terapie a její úspěch spočívá jak v redukci váhy, tak i v udržení nového životního stylu. Pracujeme nejen s tím, co hubnoucí jedí, ale také proč a jak jedí. Pomáháme jim změnit nevhodné návyky, myšlení a ukočírovat neadekvátní emoce. Začínáme malými změnami, které v případě úspěchu nastartují spirálu dalších úspěchů. Našim cílem není „číslo“ na váze nebo asketické dodržování jídelníčků, ale kvalitní a zdravý život hubnoucích."
Chcete zhubnout skutečně zdravě, bez diet a natrvalo?
Vyberte si z nabídky kurzů zdravého hubnutí se STOBem. Umíme celé hubnutí zpříjemnit, motivovat vás do začátku a také vysvětlit, jak znovu nepřibrat. Především však nabízíme podporu skupiny lidí, kteří řeší možná stejné problémy, jako vy.
Tak nezůstávejte při hubnutí sami a přihlaste se do některého z našich kurzů.
Komentáře je možné psát až po přihlášení.
Pro pamětníky a nejen je píši nyní tak trošku autobiografickou knihu, která má pracovní název "laskavá kniha nejen o hubnutí", kde se dozvíte hodně ze zákulisí STOBu. A jsem opravdu moc ráda, že v mé filosofii pokračují dcera Hanka s manželem a Zuzka a že si vybírají výborné spolupracovníky.
dostatečně aktivní tak se váha usadila nepříjemně vysoko , že mi málem vyměnili občanku za "kruponku". Dnes už vím, že dieta není to pravé,ale že nejdůležitější je celkově upravit způsob stravování a spojit ho s pohybem v míře co největší a že když občas "ulítnu" na sladkém či slaném, není to problém, pokud se jak se tady na stránkách říká "vrátím na značky" . STOBu děkuji za to, že pokud nehubnu alespoň nepřibírám na váze.